Poznajemy krakowskie tradycje
Poznajemy krakowskie tradycje – innowacja pedagogiczna realizowana przez Ewelinę Kantorską i Katarzynę Pawłowską.
Tradycje i zwyczaje krakowskie omawiane podczas innowacji:
Hejnał Mariacki
Szopka krakowska
Dzwon Zygmunt
Pochód Lajkonika
Pucheroki
Emaus
Rękawka
Wianki
Wielka parada smoków
Celem innowacji było:
- kształtowanie nawyku czytania i korzystania z biblioteki szkolnej oraz pozaszkolnej;
- wyrabianie szacunku do literatury;
- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
- wprowadzenie dzieci w świat literatury;
- ukazanie uczniom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych;
- przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek;
- nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;
- wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek;
- stwarzanie okazji do samodzielnego czytania;
- rozumienie poleceń i rozwiązywanie zadań zgodnie z instrukcją;
- integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę;
- sięganie do różnych źródeł informacji technologii informacyjnej, korzystanie z czytelni i biblioteki szkolnej;
- rozwijanie wiary we własne możliwości;
- stwarzanie możliwości dzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi;
- propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych;
- poznawanie pracy bibliotekarza szkolnego;
- poszerzanie wiedzy ogólnej;
- poznanie kultury, tradycji oraz zwyczajów miasta Kraków
METODY I FORMY REALIZACJI DZIAŁAŃ:
- głośne czytanie opowiadań o Krakowie i jego tradycjach oraz zwyczajach przez nauczyciela bibliotekarza;
- rozmowy dowolne i kierowane na temat przeczytanych tekstów;
- swobodne wypowiedzi uczniów;
- karty pracy, rebusy, krzyżówki, rozsypanki wyrazowe;
- prezentacja materiałów multimedialnych związanych z omawianymi tematami
- prezentowanie książek w bibliotece;
- prezentowanie lektury w różnych formach;
- wyrażanie przeżyć w formie plastycznej, inspirowanych treścią utworów literackich.