Poznajemy krakowskie tradycje

Poznajemy krakowskie tradycje – innowacja pedagogiczna realizowana przez Ewelinę Kantorską i Katarzynę Pawłowską.

Tradycje i zwyczaje krakowskie omawiane podczas innowacji: 

Hejnał Mariacki

Szopka krakowska

Dzwon Zygmunt

Pochód Lajkonika

Pucheroki

Emaus

Rękawka

Wianki

Wielka parada smoków

Celem innowacji było:

  • kształtowanie nawyku czytania i korzystania z biblioteki szkolnej oraz pozaszkolnej;
  • wyrabianie szacunku do literatury;
  • kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
  • wprowadzenie dzieci w świat literatury;
  • ukazanie uczniom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych;
  • przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek;
  • nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;
  • wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek;
  • stwarzanie okazji do samodzielnego czytania;
  • rozumienie poleceń i rozwiązywanie zadań zgodnie z instrukcją;
  • integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę;
  • sięganie do różnych źródeł informacji technologii informacyjnej, korzystanie z czytelni i biblioteki szkolnej;
  • rozwijanie wiary we własne możliwości;
  • stwarzanie możliwości dzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi;
  • propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych;
  • poznawanie pracy bibliotekarza szkolnego;
  • poszerzanie wiedzy ogólnej;
  • poznanie kultury, tradycji oraz zwyczajów miasta Kraków

METODY I FORMY REALIZACJI DZIAŁAŃ:

  • głośne czytanie opowiadań o Krakowie i jego tradycjach oraz zwyczajach przez nauczyciela bibliotekarza;
  • rozmowy dowolne i kierowane na temat przeczytanych tekstów;
  • swobodne wypowiedzi uczniów;
  • karty pracy, rebusy, krzyżówki, rozsypanki wyrazowe;
  • prezentacja materiałów multimedialnych związanych z omawianymi tematami
  • prezentowanie książek w bibliotece;
  • prezentowanie lektury w różnych formach;
  • wyrażanie przeżyć w formie plastycznej, inspirowanych treścią utworów literackich.